Met je huisdier naar de dierenfysiotherapeut

By Jasper In Algemeen november 11, 2015

Fysiotherapie voor je huisdier

Bewegen is zowel voor mens als dier essentieel, maar vooral dieren zijn sterk afhankelijk van hun bewegingsvrijheid. Ontstaan er problemen aan hun bewegingsapparaat, dan krijgen zij problemen met wandelen, spelen, rennen en stoeien. Kortom: ze beleven nauwelijks nog plezier. De dierenfysiotherapeut helpt!

Een dierenarts schrijft vaak medicijnen voor bij bewegingsproblemen. Dit volstaat niet altijd, evenals operaties. Het helpt niet, je huisdier reageert er niet goed op of het herstel dient te worden versneld. In dat geval kan de dierenarts je doorverwijzen naar een dierenfysiotherapeut. Dierenfysiotherapeuten werken nauw samen met dierenartsen en altijd op basis van doorverwijzing.

Moet je huisdier naar de dierenfysiotherapeut?

Je hebt rugpijn, beweegt moeilijk, dus je gaat eens langs de fysiotherapeut. Je krijgt gerichte massage en oefeningen en na verloop van tijd voel je je weer als herboren. Dat wil jouw huisdier ook als hij klachten heeft. Alleen kan hij niets zeggen wanneer hij pijn heeft. Maar jij kan het wel zien! Hoe?

• Het zijn vooral paarden en honden die de dierenfysiotherapeut helpt, maar ook katten en konijnen kunnen er terecht.Je huisdier beweegt de laatste tijd moeilijker, hij gaat bijvoorbeeld langzamer liggen of sleept met zijn poten.
  • Je huisdier heeft onlangs een operatie ondergaan en herstelt langzaam.
  • Je huisdier verzet zich als je hem aait.
  • Je huisdier heeft onlangs een blessure gehad.
  • Je huisdier staat in een andere houding dan normaal.

Kortom, neem alles wat aanhoudend anders is aan het bewegingsapparaat van je huisdier serieus!

Welke klachten behandelt de dierenfysiotherapeut?

De dierenfysiotherapeut behandelt de volgende klachten:

• Acute letsels
  • Verlammingsverschijnselen
  • Pees- en slijmbeursontstekingen
  • Gewrichtsklachten, -afwijkingen, en -ontstekingen
  • Spierziekten
  • Verminderde sportprestaties
  • Wonden
  • Ouderdomsklachen
  • Reumatische aandoeningen
  • Verlammingen
  • Behandelingen na operaties en botbreuken

Hoe werkt de dierenfysiotherapeut?

De dierenfysiotherapeut is gericht op voorkoming van problemen, genezing en verlichting van pijn. De dierenfysiotherapeut past grofweg de volgende technieken en behandelvormen toe:

• Bewegingstherapie: bevordering van de gewrichten en spieren, verbetering van stabiliteit en coƶrdinatie door middel van gerichte oefeningen.
  • Massage: bijvoorbeeld bindweefselmassage. Doelen zijn onder meer de vermindering van pijn en spierspanning of het verbeteren van de doorbloeding.
  • Advies: u krijgt advies voor uw dier om het herstel te bevorderen en herhaling van klachten te voorkomen. Denk aan advies over beweging, rust en voeding.

Vooral paarden en honden vinden hun weg naar de dierenfysiotherapeut, maar ook andere dieren, zoals katten en konijnen, kunnen terecht. Vaak beschikken dierenfysiotherapeuten over eigen specialiteiten, bijvoorbeeld gezelschapsdieren. Om uw huisdier snel en op de juiste wijze te helpen revalideren, betrekt de dierenfysiotherapeut u op nauwe wijze bij de behandeling.

De Nederlandse Vereniging voor Fysiotherapie bij Dieren (NVFD) behartigt de belangen van dierenfysiotherapeuten.