Soorten wormen paarden

By Jasper In Ontwormen paarden oktober 15, 2015

Soorten wormen paarden

Paarden kunnen besmet worden met verschillende soorten wormen. Hier vind je per worm een beschrijving van de worm. Ook worden de symptomen als jepaard besmet is beschreven.

Aarsworm

Grote bloedworm (strongyliden)

Kleine bloedworm (strongyliden)

Lintworm

Paardenhorzel

Spoelworm

Veulenworm

Aarsworm

De wormen leven in het achterste gedeelte van de darm. Zij leggen daar duizenden eitjes (8000 tot 60.000). Dit zorgt voor jeuk rondom de anus van het paard. Als gevolg kan het paard gaan schuren.

Grote bloedworm (strongyliden)

De grote bloedworm is 2 tot 5 centimeter lang. Als het paard graast komt de grote bloedworm het lichaam van het paard binnen. De larven vervolgen hun weg door de darmwand en komen zo terecht in verschillende bloedvaten. Nadat de larven zich ontwikkelen tot volwassen wormen, leggen ze eitjes. Daarna kruipen zij weer terug naar de darmen. Symptomen waaraan je herkent dat je paard besmet is met de grote bloedworm:

• diarree
  • doffe vacht
  • gewichtverlies
  • verminderde eetlust

Blijvende kreupelheid en verlamming kunnen optreden door de besmetting van deze worm.

Kleine bloedworm (strongyliden)

De kleine bloedworm is een halve centimeter lang. Ook de kleine bloedworm komt via het grazen op de wei bij het paard binnen. Kleine bloedwormen kapselen zich vervolgens in de darmwand van het paard in. Daar zijn zij vervolgens inactief en ongevoelig voor ontwormingsmiddelen. Totdat de winter of het voorjaar begint en de wormen massaal uit de darmwand komen. Deze vorm van bloedwormbesmetting, genaamd cyathostominose is zeer gevaarlijk voor het paard en kan dodelijk zijn. Symptomen waaraan je herkent dat je paard besmet is met de kleine bloedworm:

• ernstige diarree

Lintworm

Via de mosmijt komt de lintworm bij het paard binnen. Deze mijt komt vooral in het najaar veel voor op de wei. De mijt eet de paardenmest waar de eitjes van de lintworm in voorkomen. Als het paard graast kan de mosmijt via de mond bij het paard naar binnen komen. De mosmijt fungeert als tussengastheer: Via de mosmijt komen de larven van de lintworm bij het paard binnen. Daar verplaatsen zij zich naar de overgang van de dunne darm naar de blinde darm van het paard. Symptomen die de lintworm kunnen veroorzaken:

• darmverstopping
  • ruige vacht

Paardenhorzel

De paardenhorzel is een inwendige parasiet, geen worm. Het is een horzel die eitjes legt op de voorbenen van het paard. Als de paarden de eitjes oplikken komen de larven via het mondslijmvlies van het paard uiteindelijk terecht in de maag en de darmen. Na een half jaar verlaten de larven het lichaam weer via de mest. Symptomen die de vlieg veroorzaakt:

• ontsteking van het mondslijmvlies
  • maagbeschadiging

Spoelworm

De spoelworm komt vooral voor bij veulens jonger dan 6 maanden. De spoelworm kan 50 centimeter lang worden. Eenmaal opgenomen door het veulen kruipt de larve uit zijn eitje en verplaatst zich vanuit de dunne darm van het veulen via de lever naar de longen. Het veulen hoest de larve dan op waarna het veulen de larve weer doorslikt. Zo komt de larve weer terecht in de de dunne darm waarna de larve een volwassen spoelworm wordt. Vervolgens legt de spoelworm eitjes. Symptomen van een veulen bij besmetting door een spoelworm zijn:

• lusteloosheid
  • dikke buik
  • hoesten
  • longontsteking
  • verstopping van de dunne darm: Het risico bestaat dat de darm van het veulen hierdoor scheurt. Dan sterft het veulen.

Veulenworm

Via de melk van de merrie komt de veulenworm terecht in het lichaam van het veulen. Vooral veulens jonger dan 6 maanden zijn gevoelig voor deze besmetting. Eenmaal in het lichaam van het veulen worden de wormen snel volwassen. Als het veulen mest kan hij zichzelf weer herbesmetten. Na 4 dagen komen de larven uit de eitjes die zich in de mest bevinden. De veulenworm kan dan via de huid het lichaam van het veulen weer binnendringen. Symptomen die het veulenworm veroorzaakt zijn:

• diarree
  • lusteloosheid
  • koliek

Lees hier meer over hoe je je paard kunt ontwormen: paard ontwormen.

Klik hier om terug te gaan naar het menu: teken, vlooien en wormen.