Rino en paardenziekte (Rhinopneumonie)

By Jasper In Paardenziekten oktober 20, 2015

Kenmerken Rino (Rhinopneumonie)

Rino (officiële benaming: Rhinopneumonie) wordt door een Herpesvirus veroorzaakt. Er bestaan drie vormen:

• verkoudheidsvorm;
  • abortus-vorm;
  • neurologische vorm.

Verkoudheidsvorm Rino

De verkoudheidsvorm van Rino komt het vaakst voor, veelal bij jonge paarden. Symptomen zijn:

• hoesten;
  • koorts;
  • een snotneus;
  • dikke benen.

Abortus-vorm Rino

De abortus-vorm komt voor bij merries. Het virus tast de vrucht van de merrie aan. Na 7 maanden krijgt de merrie een abortus of wordt een veulen geboren dat zo zwak is dat het veulen sterft. De merrie zelf vertoont nauwelijks ziektesymptomen. Het veulen behandelen is helaas niet mogelijk. De merrie hoeft vaak niet behandeld te worden.

Neurologische vorm Rino

De neurologische vorm tast het zenuwstelsel van het paard aan. Deze vorm komt zelden voor, echter als het voorkomt dan is de kans hoog dat het paard sterft. Het begint vaak met coördinatieproblemen en een slappe staart. Vervolgens krijgt het paard verlammingsverschijnselen waaraan het paard kan sterven.

Inenten tegen Rino (Rhinopneumonie)

De werking van het vaccin tegen Rino is nog omstreden. Toch is de vorm bij besmetting milder als het paard gevaccineerd is. Inenten tegen Rino stellen sommige rijschoolhouders verplicht. Tegen de verkoudheidsvorm wordt 2 keer per jaar ingeënt. Drachtige merries worden vaak vanaf de 5e maand tenminste drie keer ingeënt tegen de abortus-vorm. Daarnaast is het belangrijk merries tijdens de dracht gescheiden te houden van jonge paarden. Jonge paarden zijn vaak de dragers van de verkoudheidsvorm en kunnen de merrie zo ook besmetten.
Tegen de neurologische vorm wordt verondersteld dat vaccineren geen effect heeft.

Ga terug naar het menu: Paardenziekten