Konijnenziekten

oktober 1, 2015

Vliegenmaden (myasis)

worden in de zomer gezien bij dieren met een vervuilde vacht door bijvoorbeeld diaree. De aasvlieg (groenglimmende vlieg) legt eitjes in de bevuilde vacht, de larven die uit komen zijn maden. Deze maden kunnen binnen een paar uur veel schade aanrichten bij het konijn. Maden eten niet alleen de viezigheid in de vacht maar de huid van het konijn vinden ze ook heel lekker. Dit heeft tot gevolg dat het konijn letterlijk leven word opgegeten. Om myiasis te voorkomen moet er voor gezorgd worden dat het konijn geen diarree krijgt en als het konijn diarree heeft, het dier goed schoon houden. Het dier eventueel binnen huisvesten en afschermen van vliegen. Als u maden bij uw konijn constateert laat uw konijn door een dierenarts nakijken. De therapie zal bestaan uit het verwijden van het vuil, maden en het wassen van de wond met ontsmettingsmiddel en eventueel met een middel tegen maden. Het konijn heeft pijnstilling nodig. Een konijn waar laat geconstateerd wordt dat hij maden heeft, heeft grote kans het niet te overleven.

Mijten (schurft)

veroorzaken jeuk en kaalheid. Huidonderzoek moet uitwijzen dat het om mijten gaat. Hierna kan een gerichte behandeling ingezet worden. Ook de andere konijnen uit het hok zullen goed nagekeken moeten worden op besmetting.

Een konijn met oormijten (oorschurft)

zal met zijn kop gaan schudden en heeft jeuk. In de oren zien we veel korsten en de oren kunnen pijnlijk zijn. De besmetting gaat over op andere konijnen, controleer ook de andere konijnen in hetzelfde hok. De behandeling bestaat uit 3 weken achtereen behandelen.

Schimmel

veroorzaakt milde jeuk, schilfers en haaruitval. Met een kweek moet duidelijk worden of het werkelijk om schimmel gaat. Hierna kan de behandeling gestart worden. Schimmel is zeer besmettelijk, dus controleer de andere dieren ook. Schimmel is een zoönose en kan dus ook overgaan op mensen.

Bacterie Syphilus

zijn ontstekingen en woekeringen en zien we rond de neus en genitaliën. Laat het dier behandelen door de dierenarts.

Verkoudheid/Snot

wordt veroorzaakt door de pasteurella bacterie. Bij het konijn zien we neusuitvloeiing, ademhalingsproblemen, ooguitvloeiing. Als het konijn niet behandeld wordt kan dit kan overgaan in een longontsteking. Het kan voorkomen worden door het hok droog te houden, uit de tocht houden en een goede ventilatie.

Maag-darmklachten

dikke buik (gasvorming) trommelzucht, dunne ontlasting (diaree) of geen ontlasting (obstipatie). Deze klachten kunnen ontstaan door plotseling verandering van temperatuur of voeding, parasieten (wormen, coccidiose), bacteriën enz.

Konijnen die diaree hebben moeten op een rantsoen van hooi en water worden gezet. De natte voeding (fruit, groente) moet achterwegen gelaten worden. Bij obstipatie kan vers ananassap werken als het konijn last heeft van haarballen.

Myxomatose

is een virusziekte en kan worden overgebracht door de konijnenvlo, stekende insecten. Konijnen die besmet zijn worden traag, lusteloos en vermageren. Verder ontstaan er rond de ogen, de snuit, oren en anaalstreek weke bobbels (myxomen). Enige tijd later kleven de oogleden aan elkaar en ontstaat er pussige oog- en neusvloeing. Veel konijnen sterven aan deze ziekte. Als preventie zullen muggen geweerd moeten worden met b.v. horren. Ook kunnen konijnen worden beschermt met een jaarlijkse enting.

VHS/VHD( Viraal Heamorrhagisch Syndroom/ Disease)

is een virus dat van besmette dieren via mest wordt overgedragen. Dieren krijgen na 24 tot 48 uur na de infectie hoge koorts en daarna sterfte. We zien bij deze dieren benauwdheid, knarsen met de tanden, schreeuwen, bloedneuzen, rondjes rennen en fietsbewegingen maken. Deze ziekte heeft een dodelijk afloop. Als preventie kunnen de dieren 1 x per jaar gevaccineerd worden.