Fries raspaard voor dierenarts-dierenkliniek

By Jasper In Paard chippen oktober 21, 2015

Chippen paard

Fries raspaard voor dierenarts-dierenkliniek

Chippen van je paard is verplicht voor elk paard en elke pony of ezel die na 1 juli 2009 in de EU geboren is. Doordat paarden gechipt worden, zijn gestolen paarden beter op te sporen en is fraude plegen moeilijk. Op die manier blijft het paard bekent bij het stamboek en behoudt zo zijn stamboekidentiteit. Ook is de chip bruikbaar bij:

• ziektebestrijding
  • controle op wedstrijden
  • garantie veilig voedsel

De microchip wordt aan de linkerkant in de hals gespoten.
De dierenarts kan dit doen. Omdat je naast een chip ook een paardenpaspoort nodig hebt, kun je het beste bekijken of je het paspoort ook bij je dierenarts kunt aanvragen. Is dit niet het geval dan is het verstandiger om de chip en het paspoort tegelijkertijd bij een erkende paardenarts te regelen. Dat scheelt in de kosten

Net als bij honden en katten is elke chip uniek. Ook bij paarden is een chipscanner nodig om de code af te lezen. Daarvan voelt het paard niets. Het plaatsen van de chip doet het paard geen pijn. Het paard voelt alleen een kleine prik.

Kosten paard chippen

De gemiddelde kosten voor het chippen van je paard liggen rond de €25,-. De kosten voor een registratie van je paard voor zowel de chip als het paspoort zijn vanaf €35,-.

Van de chip in de dip

Negatieve geluiden omtrent chippen bestaan ook. Er zijn geen wetenschappelijke onderzoeken bekend naar het effect van de chip op de gezondheid van het paard. Veel paardenhouders geven aan problemen te ondervinden van de chip bij het rijden. Ontstekingen in de hals waarbij een gezwel ontstaat ter grootte van een tennisbal zijn al bekend. De hals staat in verbinding met de rug van het paard. Bij dressuur- en springpaarden is het heel belangrijk dat zij hun balans kunnen houden. Voor menpaarden is het heel belangrijk dat zij snel en kort kunnen draaien. Als het pijn doet voor het paard naar links te draaien vanwege de chip, zal het paard zich verzetten.

Chip is onveilig

Uit een onderzoek uitgevoerd aan de universiteit van Amsterdam blijkt dat de chip helemaal niet zo fraude-ongevoelig is als wordt beweerd op veel sites. De transponder in de chip is gemakkelijk te kopiëren of te klonen. In Duitsland weigert men om paarden te laten chippen vanwege de eventuele negatieve bijwerkingen. Ook in Nederland stijgt het protest. Lees meer over de chip en zijn gevolgen bij paarden.

Lees meer over het paardenpaspoort.

Ga terug naar het menu: huisdier identificatie.