Cushing

By Jasper In Hondenziekten oktober 15, 2015

Syndroom van Cushing

Honden met het syndroom van Cushing hebben een verhoogd cortisolgehalte in het bloed. Dit is een hormoon dat het lichaam aanmaakt om de hond voor te bereiden op een stresssituatie zoals vluchten of vechten. De oorzaak van deze verhoogte aanmaak van cortisol is meestal een tumor aan de bijnier of een tumor aan de hypofese.

Doordat dit cortisolgehalte zo hoog is, raakt de hond oververmoeid en kan daardoor uiteindelijk zelfs overlijden. Cushing is ongeneeslijk, maar met een bijtijdse behandeling kan de hond ondanks deze ziekte wel een waardig leven leiden.

Cushing symptomen

Als je Cushing niet op tijd laat behandelen dan kan de hond ook nog suikerziekte krijgen. Dit maakt de situatie nog gevaarlijker voor de hond. Daarom is het belangrijk om de symptomen op tijd te herkennen. Deze zijn onder andere:

• Veel drinken en plassen (door nierfalen).
  • Veel meer eten.
  • Verslapping van de huid en spieren (o.a. uitgezakte oogleden).
  • Droge vacht en schilfers op de huid.
  • Dikke buik.
  • Kortademigheid (veel hijgen).
  • Haaruitval.
  • Lusteloosheid.

Meestal zal een hond niet al deze kenmerken vertonen. Als je enkele van deze symptomen herkent, is het al verstandig om contact op te nemen met de dierenarts. Cushing komt meestal voor bij oudere honden van kleinere rassen, maar grote en jonge honden kunnen het zeker ook krijgen.

Cushing diagnose

Om te testen of een hond Cushing heeft moet je voor de dierenarts een paar dagen urine opvangen. Met deze urine test men in het laboratorium of het inderdaad om Cushing gaat of niet. De dierenarts zal dan de juiste medicijnen (meestal vetoryl) voorschrijven. Deze zal de hond voor de rest van zijn leven iedere dag moeten krijgen.

Kosten verwijderen tumor hond

Het operatief verwijderen van een tumor is niet goedkoop. De medicijnen die de aanmaak van het stresshormoon verlagen ook niet. Daarnaast is er eventueel nog verder bloedonderzoek nodig. Dit kan uiteindelijk flink in de papieren lopen. Heb je er daarom wel eens over nagedacht een hondenverzekering af te sluiten?
Ga terug naar het menu: Hondenziekten.

Andere hondenziekten

Lees direct meer over: