Niesziekte

By Jasper In Kattenziekten oktober 20, 2015

Kenmerken Niesziekte

Niesziekte is een van de meest voorkomende ziekten bij katten. Niesziekte wordt veroorzaakt door verschillende bacteriën en virussen. Klimaat en huisvesting (hygiëne) van de kat spelen hierbij een belangrijke rol. Niesziekte is erg besmettelijk. De niesziekte kent veel varianten. Katten kunnen een milde of een zwaardere infectie oplopen.
Symptomen niesziekte:

• niezen;
  • dichtklevende ogen door etter en waterige ogen.

Ook de luchtwegen en het maagdarmkanaal kunnen bij een zwaardere variant van de ziekte aangetast worden. Koorts en verminderde eetlust door zweren op de tong is ook een gevolg.
Besmetting gebeurt vooral door contact met andere besmette katten of materialen. Als een kat met de niesziekte niest, komen vochtige druppeltjes in de lucht terecht. Die besmette druppeltjes kunnen via luchtstromen lange afstanden afleggen. Als je je kat naar een kattenpension brengt, zullen de pensions in de meeste gevallen vereisen dat je kat tegen niesziekte is ingeënt.

Preventie niesziekte

Door middel van het inenten van je kat kun je niesziekte voorkomen. Als je kat al besmet is met de niesziekte, zul je moeten wachten met enten tot je kat weer beter is.

In geval van besmetting

Als je kat de symptomen vertoond die bij niesziekte horen en je vermoed dat je kat besmet is, neem dan contact op met je dierenarts. Uitdroging kan tegen gegaan worden met behulp van een vochtinfuus. Tevens kan de kat vloeibaar voedsel krijgen om verdere verzwakking tegen te gaan. Tenslotte kan de dierenarts antibiotica voorschrijven om eventuele andere infecties te voorkomen.

Inenten van uw kat

Ga direct naar het artikel met de vaccinatieschema’s om te bekijken wanneer je je kitten of kat het beste kunt laten inenten!

Andere kattenziekten

Lees meer over:

Ga terug naar het menu: Kattenziekten.