Inenten/Vaccinatie van de kat © diefotomacher - Fotolia

By Jasper In Inenten/vaccinatie kat oktober 21, 2015

Inenten katten

Inenten/Vaccinatie van de kat © diefotomacher - Fotolia

Vooral voor jonge katten is het belangrijk om ze in te enten omdat hun afweersysteem (nog) niet sterk is. Daarom zijn zij gevoelig voor infecties. Inenten tegen de volgende drie ziektes is belangrijk om deze te voorkomen.

Kattenziekte

Kattenziekte is een virale ziekte en veroorzaakt ontstekingen in de darmen.
Symptomen kattenziekte: braken, buikpijn, diarree en uitdroging.
Kattenziekte is erg gevaarlijk voor katten. Meer dan de helft van de katten die kattenziekte krijgen, overleven het niet. Voldoende moedermelk zorgt ervoor dat kittens wel afweerstoffen ontwikkelen tegen kattenziekte. In combinatie met het enten beschermt u uw kat goed tegen deze ziekte.

Niesziekte

Niesziekte wordt veroorzaakt door verschillende bacteriën en virussen. Klimaat en huisvesting (hygiëne) van de kat spelen hierbij een belangrijke rol. Niesziekte is erg besmettelijk. De niesziekte kent veel varianten. Katten kunnen een milde of een zwaardere infectie oplopen.
Symptomen niesziekte:

• niezen
  • dichtklevende ogen door etter en waterige ogen

Ook de luchtwegen en het maagdarmkanaal kunnen bij een zwaardere variant van de ziekte aangetast worden. Koorts en verminderde eetlust door zweren op de tong is ook een gevolg.
Besmetting gebeurt vooral door contact met andere besmette katten of materialen.

Hondsdolheid (Rabiës) bij katten

Hondsdolheid is ook gevaarlijk voor katten, hoewel de naam anders doet vermoeden. Een kat met hondsdolheid kruipt meestal weg. Toch kan ook de kat agressief gedrag vertonen. Inenten is verplicht als je gaat reizen met je kat. De kat moet 30 dagen voor uw vertrek ingeënt zijn.
Als je meer wilt weten over hondsdolheid bij katten, lees dan verder bij de inentingen voor honden.

Bekijk het vaccinatieschema voor uw kat.

Ga terug naar het menu: inenten huisdier.